На тему Стимуларя мотивацией ши креативитэций елевилор ын кадрул орелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ
Стимуларя мотивацией ши креативитэций елевилорын кадрул орелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ А-й пуне елевулуй проблеме де гындире, дар ши май алес а-л прегэти сэ-шь пунэ сингур ынтребэрь, есте мулт май импортант декыт а-л кондуче спре резолваря ачестора спре модалитэць стереотипиче ынвэцате. Елевий ар фи мулт май креативь дакэ ли с-ар експлика ын че констэ креативитатя. Кончептул де креативитате ышь аре орижиня ын кувынтул латин «креаре» каре ынсямнэ фэурире, наштере. Креативитатя есте форма чя май ыналтэ а активитэций оменешть. Трэинд ынтр-о сочиетате афлатэ ын континуэ скимбаре, елевул ва требуи сэ апличе ун сет де деприндерь де гындире, каре сэ-й офере посибилитатя де а организа чея че а аузит ши а вэзут ынтр-ун тон ордонат ши плин де семнификаций. Ынвэцынд креатив, елевий девин креативь. Апликынд методеле ши техничиле де ынвэцаре креативэ, ынвэцаря ну нумай кэ ну ва фи ун кин, кум се ынтымплэ сэ фие адеся пентру елевь, дар ва девени о реалэ «плэчере». Вор конштиентиза кэ тот тимпул екзистэ ын журул лор кыте чева че поате девени интересант ши утил. Путем девени креативь ын ынвэцаре атунч кынд сынтем ынконжураць де о атмосферэ плэкутэ: атунч кынд сынтем ын мижлокул натурий, кынд Соареле не мынгые ку лумина ши кэлдура луй.
Креативитатя поате фи стимулатэ ла нивелул ынтрежий класе ку ажуторул унор стратежий адеквате. Еа поате девени о модалитате де ынвэцаре ку мултипле бенефичий пентру школарий мичь. Ачештя сынт де-а дрептул ынкынтаць сэ ли се офере шанса сэ-шь експриме гындуриле ши сентиментеле ын модурь кыт май варияте ши орижинале, жокуриле де креативитате фиинд ун кадру оптим ын ачест скоп.
Лекцииле де лимба молдовеняскэ оферэ реале посибилитэць де организаре ши десфэшураре а унор мултипле активитэць мените а дезволта капачитатя де креацие а елевилор. Динтре ачестя пот фи аминтите: повестиря ку скимбаря формей, повестиря прин аналожие, континуаря повестирий, интеркаларя унор ной еписоаде ын повестире, илустраря текстелор литераре, реализаря компунерилор, креаря де поезий, гичиторь, алкэтуиря пропозициилор дупэ скеме, трансформаря ворбирий директе ын ворбире индиректэ ши инверс. Ын прочесул инструирий елевилор ла ореле де лимбэ молдовеняскэ, цин сэ реализез о черчетаре експерименталэ спре а ымбунэтэци прочесул методоложик де стимуларе а креативитэций.
Ун лок импортант ын дезволтаря лимбажулуй ши а вокабуларулуй актив ыл аре утилизаря жокурилор дидактиче орале, асеменя активитэць де ынвэцаре оферинд елевилор ну нумай букурия ши сатисфакция де а се жука, дар сынт ши ун реал прилеж де дезволтаре а капачитэцилор де експримаре оралэ ши ын ачелаш тимп де дезволтаре а капачитэцилор креативе. Пентру ка активитатя дидактикэ сэ айбэ о май маре активитате пентру елевий класелор 5-7, ам утилизат о серие де жокурь дидактиче: «Челе май фрумоасе експресий», «Унде-й грешала?», «Скара кувинтелор».
Динтре методеле де евалуаре, ал кэрор потенциал форматив сусцине индивидуализаря актулуй едукационал прин сприжинул акордат елевулуй, ам утилизат ку сукчес «Проектул». «Проектул» есте о активитате амплэ, каре ынчепе ын класэ прин дефиниря ши ынцележеря сарчиний, се континуэ акасэ ши се ынкее тот ын класэ, прин презентаря ын фаца колежилор а унуй рапорт асупра резултателор обцинуте. Проектул поате фи индивидуал сау ын груп.
О алтэ модалитате де стимуларе а креативитэций есте реализаря уней сарчинь де мункэ пе екипе. Елевий сынт ымпэрциць ын групурь. Фиекаре груп ва адуна информаций, ле ва синтетиза ши ле ва презента пе субтеме, ва реализа десене ши ансамблурь каре вор репрезента карактеристичиле уней теме. Ашадар, ноиле методе се базязэ пе тоате формеле де организаре а активитэцилор (индивидуал, перекь, груп ши фронтал), класа де елевь девенинд о комунитате де ынвэцаре, ын каре фиекаре контрибуе атыт ла проприя ынвэцаре, кыт ши ла прочесул де ынвэцаре колектив. Елевий сынт соличитаць сэ апелезе ла ачеле сурсе каре ый ажутэ сэ резолве проблемеле ши сынт импликаць ын експериенце де ынвэцаре комплексе, проекте дин вяца реалэ прин каре ышь дезволтэ куноштинцеле ши деприндериле.
Кынд се дезбате проблема едукэрий креативитэций ла елевь ну се пот трече ку ведеря доуэ проблеме ын привинца кэрора май екзистэ ынкэ опиний диферите: дакэ есте едукабилэ креативитатя ши каре есте каля оптимэ де стимуларе ши едукаре а креативитэций.
Ынтотдяуна ун ынвэцэтор ку о кондуитэ креативэ промовязэ ынвэцаря аутоинтенционатэ ши о атмосферэ неауторитарэ. Ел ынкуражазэ прочеселе гындирий креатоаре ши ый ындямнэ пе елевь сэ лукрезе суплиментар. Ку алте кувинте, ачест тип де едукатор ый ындямнэ пе елевь сэ кауте ной дате, информаций, сэ имажинезе, сэ гэсяскэ солуций де проблеме. Де асеменя ел фолосеште ын кадрул конверсацией ши дезбатерилор ынтребэрь дескисе де типул: Де че? Кум? Ын че мод? Че се ынтымплэ дакэ? Ынтребэриле де ачест жен стимулязэ тендинцеле креативе але елевилор. Ла лекцииле де лимба ши литература молдовеняскэ елевий ынвацэ сэ фие креативь прин интермедиул жокурилор де кувинте пе каре ле путем организа суб форма унор конкурсурь, кум ар фи: креаря унор пропозиций ын каре тоате кувинтеле сэ ынчапэ ку ачеяш литерэ, кувинте каре сэ айбэ ун анумит нумэр де литере. Тот ла ореле де литературэ путем «облига» елевий сэ фие креативь прин коментарииле, интерпретэриле посибиле пе каре ле путем да текстелор литераре, дезволтынду-ле астфел, ши капачитэциле де експримаре либерэ. Путем чити креатив пунынду-не ынтребэрь, кэутынд солуций ын паралел ку ауторул, кэутынд о алтэ солуционаре а проблемелор, диферитэ де чя а ауторулуй. Фоарте интересанте ши плэкуте пентру елевь сынт компунериле ын каре ли се дэ ынчепутул ши ли се чере сэ континуе фирул повестирий сау скимбаря финалулуй унор евенименте.
Факторул есенциал пентру стимуларя спиритулуй креатор ла елевь ыл конституе релация едукационалэ, яр ын кадрул ачестея атитудиня ынвэцэторулуй ын класэ ши ын афара ей. Активитэциле ын афара класей ши екстрашколаре оферэ нумероасе прилежурь пентру култиваря имажинацией, креативитэций. Аич се пот екзерса диферите методе де стимуларе а имажинацией кум ар фи брайнсторминг-ул. Организаторул поате организа ынтылнирь ку оамень де штиинцэ сау де артэ каре пот ворби деспре мунка лор. Шезэториле, визитаря експозициилор, музеелор, сербэриле школаре лэржеск оризонтул, кымпул фантезией копиилор.
О алтэ активитате деосебит де плэкутэ есте екскурсия. Паркэ ши вэд окий копиилор ликэринд а букурие ла аузул ачестуй кувынт мажик. Еа ажутэ ла дезволтаря интелектуалэ ши физикэ а копилулуй, ла едукаря луй четэценяскэ ши патриотикэ. Ам десфэшурат нумероасе активитэць ын аер либер, оказие ку каре ам путут адмира пэдуря, изворул, флориле, пэсэриле, веверицеле. Ам констатат кэ ачесте активитэць ау ымбогэцит куноштинцеле елевилор деспре вяца плантелор ши анималелор. Дупэ лектура оперей «Аминтирь дин копилэрие», елевий визионынд филмул ку ачеяш денумире, ау фост фасчинаць де имажиниле филмулуй.
Ной ынвэцэторий , ынвэцэм ын фиекаре зи сэ фим креативь, ымпреунэ ку елевий ноштри, пе каре ынчеркэм сэ-й ынармэм ку кыт май мулте техничь де ынвэцаре креативэ ши кэутынд сэ ле пунем ын валоаре кыт май мулт потенциал креатив. Ын школиле алолингве ку лимба де студиу русэ , потенциалул елевилор требуе дезволтат ын доуэ сенсурь: акумуларя де информаций, структурь, деприндерь, причеперь, компетенце, техничь де ынвэцаре ши апликаре а лор ын котидиан ши дезволтаря потенциалулуй креатор а капачитэций де а формула ши резолва проблеме, култиваря интересулуй фацэ де домениул дескоперирилор ши иновациилор. Практик фиекаре проект дидактик, лекцие, активитате екстрашколарэ оферэ опортунитэць ын ачест сенс. Импортант есте ка едукаторул сэ айбэ ынкредере ын елевь, сэ ле офере оказия де а-шь експрима пунктул де ведере, сэ-шь асуме респонсабилитэць, сэ ынкуражезе ши сэ крядэ ын капачитатя де аутореализаре а фиекэруя, сэ апречиезе ын мод деосебит индивидуалитатя, сэ рекомпенсезе креативитатя, сэ инсисте пе дезволтаря мотивацией. Ши, дакэ едукаторул алтернязэ методеле традиционале ку челе модерне, интерактиве, брайнсторминг-ул, проблематизаря, синектика, метафора ши алте методе че кондук ла дезволтаря гындирий ложиче, ку сигуранцэ резултателе ар фи евиденте. Импортант есте сэ ну не фие тямэ сэ експериментэм ноул ши сэ фим ын примул рынд ной ыншине креативь. Стимуларя креативитэций елевилор депинде де даскэл, де релация динтре ел ши копий, прекум ши де гэсиря унор кэй акчесибиле дезволтэрий ачестея.