Статья по молдавскому языку на тему Едукаря ын спиритул либертэций ши респонсабилитэций


Едукаря ын спиритул либертэций ши ал респонсабилитэцийЧентолой П.Г.
Высшая категория, учитель молдавского языка и литературы,
зав.кафедры официальных языков,
МОУ «Бендерский теоретический лицей»,
Приднестровская Молдавская Республика, г. Бендеры.
Едукация елевилор ын спиритул либертэций ши респонсабилитэций се релевэ де маре импортанцэ де ла чя май фражедэ вырстэ. Периоада школаритэций не оферэ мултипле сурсе ши авантаже. Де ачея, есте витал сэ профитэм дин плин де еле ши сэ ориентэм ын мод адекват прочесул де инструире.
Дикционарул експликатив ал лимбий молдовенешть дефинеште терменул либертате ка «посибилитатя де а акциона дупэ проприя воинцэ сау доринцэ; посибилитатя де акциуне конштиентэ а оаменилор ын кондицииле куноаштерий лежилор де дезволтаре а натурий ши а сочиетэций.»
Експресииле-кее каре комплетязэ ачест термин сынт: либертате индивидуалэ-дрептул че гарантязэ инвиолабилитатя персоаней; либертате де конштиинцэ-дрептул орькэруй четэцян де а авя о опиние ын орьче домениу де активитате; либертатя опинией сау либертатя гындирий-дрептул де а експрима ын виу сау ын скрис пэрериле проприй.
Респонсабилитатя, конформ дикционарулуй, есте «облигация де а ефектуа ун лукру, де а рэспунде, де а да сокотялэ де чева, де а акчепта ши супорта консечинцеле.»
Елевул аре невое де либертате пентру а девени Ом ши а се симци Ом; де респонсабилитате пентру а-шь десэвырши персоналитатя.
Дупэ пэреря ноастрэ, нумероаселе рестрикций ку каре се конфрунтэ копилул ын шкоалэ ши ын фамилий ый лимитязэ атыт либертатя де акциуне кыт ши чя де гындире ши, респектив, де комуникаре.
Атунч кынд се пропуне о сарчинэ ын класэ ши ну есте експликатэ ши ынцелясэ суфичиент де ла ынчепут, десеорь ынвэцэторул интервине ку воче таре, ку лэмурирь суплиментаре пе паркурс, сперынд кэ ажутэ ши ориентязэ елевий пе о кале бунэ, ын реалитате ынсэ ый деранжязэ ши ый ынтрерупе пе чей че ау перчепут-о ши о реализязэ. Де преферат есте ка професорул сэ винэ ку пречизэрь (ын шоаптэ) доар пентру копий каре ну ау ынцелес, фииндкэ алтфел се «атентязэ» ла либертатя де акциуне а ачестора, ла либертатя де алежере а уней солуций.
Мотоул елевулуй ши ынвэцэторулуй ыл путем дефини принтр-о сингурэ ымбинаре де кувинте: провокаре ла скимбаре- скимбаре ын спиритул либертэций ши ал респонсабилитэций.
Карл Рожерс, експонентул методелор педагожиче нон-директиве чентрате пе копил, не оферэ кытева рекомандэрь че контрибуе ла формаря унуй климат де ынвэцаре либер ши респонсабил: кынд ынвэцаря ангажязэ персоана ын ынтрежиме- ку сентиментеле ши интелиженца ей- пенетрязэ чел май профунд ши се рецине пентру май мулт тимп; демокрация пресупуне кэ ынвэцэмынтул требуе сэ ажуте копиий сэ девинэ индивизь капабиль де инициативэ, каре сэ-шь асуме респонсабилитэць, ынтр-о маниерэ креатоаре.
Обьективул мажор констэ ын промоваря либертэций, а идеалурилор ши принчипиилор демократиче ын рындул елевилор, прин ынкуражаря гындирий критиче ши а креативитэций, ынвэцэрий индивидуализате ши гэсирий де ресурсе едукационале; стимуларя доринцей де а фаче алежерь ши а ынцележе консечинцеле ачестора. Даторитэ ачестор, ролул ынвэцэторулуй се модификэ, трансформынду-се дин фурнизор де информаций ын медиатор, фаличитатор ал прочесулуй де ынвэцаре.
Медиул де инструире есте динамик, мереу ын скимбаре, богат ын материале каре сусцин експериенцеле де ынвэцаре але елевилор ын функцие де карактеристичеле лор индивидуале ши де градул де дезволтаре. Ынвэцэторий пун базеле атитудиний копилулуй де а девени адулт актив, инфлуент, преокупат де соарта де «аич ши акум.» Ей реализязэ ачест обьектив, пунынд акчентул пе индивидуализаре, пе либертате ши респонсабилитате.
Проектаря дидактикэ, авынд ка обьектив формаря спиритулуй де либертате ши респонсабилитате, девине пентру ынвэцэтор ун екзерчициу интелектуал функционал ку шансе реале де реушитэ а елевилор.
Ынтребэриле-кее, каре де кыцьва ань мэ ажутэ сэ фиу май ефичиентэ ын активитатея мя, ынчепынд ку проектаря, сынт урмэтоареле:
Че вой фаче? 2. Кум вой фаче? 3.Ку че вой фаче? 4.Кум вой шти дакэ ау фост атинсе обьективеле?-системул де евалуаре.
Атунч кынд организез о активитате дупэ ун план бине гындит ын преалабил, пот сэ-мь фиксез ши сэ урмэреск ку атенцие манифестаря либерэ ши креативэ а елевилор, резолваря диверселор проблеме диктате де ситуация конкретэ де ынвэцаре.
База техноложикэ а орелор де лимбэ ши литературэ молдовеняскэ се конституе динтр-о вариетате амплэ де техничь, инспирате дин вариате теорий ши практичь , импунынду-се де Лектурэ ши скриере пентру дезволтаря гындирий критиче, инклусив брайнсторминг, синелг, скриеря либерэ, диверсе жокурь ш. а. О техникэ интересантэ есте Пиктограма, каре поате фи фолоситэ ла ореле де лимбэ молдовеняскэ ши литературэ. Екземплул че урмязэ а фост апликат ын класа а 8.
Ли с-а читит елевилор кувинтеле фриг, калд, букурие,приетение,хэрничие,тристеце, апой ли с-а пропус сэ редя прин десен ши кулоаре обьектеле, феноменеле че ле репрезинтэ сау се асочиязэ ку ачестя. Конштиент кэ требуе сэ реализезе сарчина дидактикэ, елевий ау авут ын финал кыте о вариантэ орижиналэ.
Десенеле ау фост вариате ши интересанте ка ши индивидуалитатя фиекэруй елев. Елевий н-ау фост инфлуенцаць, фиинд абсолут либерь сэ редя чея че сынт,че пот ши че куноск . Дупэ о анализэ дескоперим универсул де куноштинце ши преокупэрь.
Хэрничия , де екземплу, се асочиязэ ку чоканул, топорул, кэлдаря ку апэ, каре илустрязэ ынделетничириле дин медиул рурал.
Букурия есте екивалентэ ку кэлдура, ын мулте лукрэрь симболуриле-кее фиинд соареле, флоаря, фокул, бомбоанеле ш.а.
Тристеця, дупэ пэреря копиилор, се веде доар пе фаца омулуй, приетения де асеменя есте чева оменеск.
Асочиеря кулорь-обьекте денотэ о гындире конкретэ а елевилор, либертатя лор фиинд легатэ де еул проприу де медиул ынконжурэтор. Ун астфел де жок дезволтэ фантезия ши либертатя де експримаре ши де рефлекцие а копиилор.
Ымь пермит сэ афирм кэ, практикынд о проектаре дидактикэ рационалэ ши апликынд диверсе техничь интерактиве, ам ремаркат о тендинцэ визибилэ де скимбаре спре бине, де дескэтушаре, де либертате ши демократизаре а медиулуй школар.Ам реушит, кред, сэ култив ла копий сентиментул ши доринца де либертате ши де респонсабилитате прин импликаря активэ ын прочесул де ынвэцаре, пе каре ачештя ыл конструеск ши ыл моделязэ сингурь.
Библиографие:
Албу, Г., Интродучере ынтр-о педагожие а либертэций (Деспре либертатя копилулуй ши ауторитатя адултулуй), Едитура Полином, Яшь,1998,паж.52.
Пас ку Пас. Сэ фачем куноштинцэ. Едитура Епиграф, Кишинэу, 2001,паж.81.
Перетти, А., Едукация ын скимбаре, Едитура Спиру Харет, Яшь, 1996, паж.36.
Тудор, Шт., Дрептуриле меле, че сэ фак ку еле?, ПНУД (Молдова), Кишинэу,2001,паж.21.