Факультативный курс по английскому языку «Happy English»


Факультативный курс
по английскому языку
для учащихся 3-4 классов
«Happy English»

Составитель:
Сухомлин Яна Александровна
учитель английского языка
Пояснительная записка
Программа факультативного курса для учащихся 3-4 классов«Happy English» рассчитана на изучение в течение одного года в объеме 34 часа в год (1 час в неделю).
Учащиеся 3-4-х классов характеризуются большой восприимчивостью к изучению языков, что позволяет им овладевать основами общения на новом для них языке с меньшими затратами времени и усилий по сравнению с учащимися других возрастных групп.
В свою очередь, изучение английского языка способствует развитию речевых способностей младших школьников, что положительно сказывается на развитии речи учащихся на родном языке, в частности, умение слушать партнера, взаимодействовать с ним вербальными средствами, различать интонацию речевого партнера и моделировать собственную интонацию в зависимости от цели высказывания (утверждение, вопрос, отрицание), планировать элементарное монологическое высказывание. Помимо этого изучение английского языка позволяет расширить словарный запас младшего школьника на родном языке за счет так называемых "интернациональных слов" и т. д.
Одним из приоритетов начального образования признается развитие личностных качеств и способностей ребенка в процессе приобретения им опыта разнообразной деятельности — учебно-познавательной, практической, социальной. Наряду с коммуникативными заданиями, которые обеспечивают приобретение учащимися опыта практического применения английского языка в различном социально-ролевом и ситуативном контексте, курс английского языка в 3 классе насыщен заданиями учебно-познавательного характера. Деятельностный характер предмета "Иностранный язык" позволяет сочетать речевую деятельность на английском языке с другими видами деятельности (игровой, познавательной, художественной и т. п.), осуществляя разнообразные связи с предметами, изучаемыми в начальной школе и формировать общеучебные умения и навыки, которые межпредметны по своему характеру.
Обучение английскому языку на данной ступени обладает выраженной спецификой по сравнению с последующими ступенями. На первых годах обучения происходит интенсивное накопление языковых средств, необходимых для решения достаточно широкого круга коммуникативных задач. В дальнейшем на старших ступенях обучения учащиеся будут решать эти же задачи в других ситуациях общения, в рамках новых тем. Однако первоначальное накопление языковых и речевых средств происходит именно на начальной  ступени. При этом существенное влияние на эффективность процесса обучения оказывает динамика накопления языковых средств, последовательность, обоснованность и интенсивность их введения.
Данная программа рассчитана для учащихся, изучающих английский язык второй год факультативно. Предлагаемая программа едина (т.е. имеет одно календарно-тематическое планирование как для 3, так и для 4 классов), то есть была введена одновременно в 3-и и в 4-е классы для учащихся, ранее не изучавших иностранный язык, т.е. с одинаковым (нулевым) базовым уровнем знания иностранного языка.
Цели и задачи курса
Цель: освоение английского языка младшими школьниками, проявляющими интерес и склонности к иностранному языку.
Задачи курса заключаются в том, чтобы обеспечить:
— формирование умений общаться на английском языке с учетом речевых возможностей, потребностей и интересов младших школьников: элементарных коммуникативных умений в говорении, аудировании, чтении и письме;
— развитие личности ребенка, его речевых способностей, внимания, мышления, памяти и воображения; мотивации к дальнейшему изучению английского языка на последующих ступенях школьного образования;
—коммуникативно-психологическую адаптацию младших школьников к новому языковому миру для преодоления в дальнейшем психологических барьеров в использовании английского языка как средства общения;
— освоение элементарных лингвистических представлений, доступных младшим школьникам и необходимых для овладения устной и письменной речью на английском языке: формирование некоторых универсальных лингвистических понятий (звук, буква, слово, предложение, части речи, интонация и т. п.), наблюдаемых в родном и английском языках;
— формирование речевых, интеллектуальных и познавательных способностей младших школьников, а также их общеучебных умений;
— развитие эмоциональной сферы детей в процессе обучающих игр, учебных спектаклей с использованием английского языка;
— приобщение младших школьников к новому социальному опыту за счет проигрывания на английском языке, различных ролей в игровых ситуациях, типичных для семейного, бытового, учебного общения.
 
Требования к знаниям и умениям.
Знать: - алфавит, буквы, основные буквосочетания, звуки английского языка;
- основные правила чтения изучаемого языка;
- особенности интонации основных типов предложений;
- названия предметов, действий и явлений, связанных со сферами и ситуациями общения, характерными для детей данного возраста.
Уметь: - понимать на слух речь учителя, одноклассников, основное содержание облегченных, доступных по объему текстов, с опорой на зрительную наглядность.
- участвовать в элементарном этикетном диалоге (знакомство, поздравление, благодарность, приветствие);
- расспрашивать собеседника, задавая простые вопросы (Кто? Что? Где? Когда? Почему?) и отвечать на вопросы собеседника;
- кратко рассказывать о себе, своей семье, друге;
- составлять небольшие описания предмета, картинки (о природе, о школе) по образцу.
- читать вслух, соблюдая правила произношения и соответствующую интонацию, доступные по объему тексты, построенные на изученном языковом материале.
Планирование учебного материала.
№ of the lesson Theme Hours
Unit 1 (3 hours) Hello, English!
1 Greetings 1
2 About me 1
3 My friend 1
Unit 2 (4 hours) Meet the family
1-2 My family 2
3-4 My family tree 2
Unit 3 (5 hours) At home
1-2 My flat 2
3 In the living room 1
4 In the bed room 1
5 Which room do you like? 1
Unit 4(4 hours) Would you like a cup of tea?
1-2 At table 2
3 Breakfast time 1
4 Packed lunches 1
Unit 5(3 hours) Asking the way
1 At the bus Stop 1
2 In the street 1
3 I’m a foreigner in Kostanay. Could you tell me the way  to    the cinema? 1
Unit 6(5 hours) Let’s speak about everything!
1 What time is it? 1
2 Colours 1
3 I can jump 1
4 Where is the.......? 1
5 When is your birthday? 1
Unit 7(2 hours) Animals
1 Domestic animals 1
2 In the zoo 1
Unit 8 (3 hours) At school 1 A typical day at school 1
2 Classes 1
3 More about school 1
Unit 9 (3 hours) Sports and hobbies 1 My hobby 1
2 Danny likes to play football. 1
3 How do you spend your free time? 1
Unit 10 (2 hours) A wonderful future 1 I speak three languages: Kazakh, Russian and English 1
2 I want to be a doctor 1
итого: 34
Содержание учебного материала.
Hello, English! (3 часа).
Greetings: слова приветствия
About me: о себе
My friend: о моем друге
Meet the family (4 часа).
My family: умение рассказать о семье
My family tree
At home (5 часов).
My flat: Слова по теме квартира
In the living room
In the bed room
Which room do you like?
Would you like a cup of tea? (4 часа).
At table: хорошие манеры
Breakfast time: время завтракать
Packed lunches: готовимся к обеду
Asking the way (3 часа).
At the bus Stop: на остановке
In the street: на улице
I’m a foreigner in Kostanay. Could you tell me the way to the cinema?
Let’s speak about everything! (5 часов).
What time is it? :умение спросить «который час»
Colours :цвета
I can jump : модальный глагол «МОЧЬ»
Where is the.......? :умение задавать вопрос
When is your birthday?: умение отвечать на вопрос
Animals  (2 часа).
Domestic animals: слова по теме домашние животные
In the zoo: в зоопарке
At school (3 часа).
A typical day at school:слова по теме школа
Classes: в классе
More about school
Sports and hobbies (3 часа).
My hobby: слова по теме хобби
Danny likes to play football : слова по теме спорт
How do you spend your free time?: умение отвечать на вопрос
A wonderful future (2 часа).
I speak three languages: Kazakh, Russian and English
I want to be a doctor
Используемая литература:
Primary Colours,Diana Hicks, Andrew Littlejohn
Негневицкая Е.И., Никитенко З.Н., Ленская Е.А. Начальное обучение детей английскому языку.-М.,1993
Васильев К.История Великобритании. Самое необходимое. – СПб: Авалон, Азбука-классика, 2004.
Голицынский Ю.Б. пособие по страноведению для старших классов гимназий и школ с углубленным изучением английского языка. – СПб: Каро, 2005.
Кузнецова Ю. 50 забавных английских рассказов для тебя и твоих друзей: Учебная книга для чтения на английском языке. – М.: АСТ, Астрель, 2006.
ГУ «Средняя школа №19 отдела образования акимата города Костаная»
Факультативный курс
по английскому языку
для учащихся 3-4класса
«Happy English»
(методические рекомендации)

Составитель:
Беловец Яна Александровна
учитель английского зыка
г. Костанай
2014 год
Unit 1 (3 hours) Hello, English!
I.Greetings
Aim:
To teach hello
1.The first lesson just start by saying Hello. Encourage the children to say Hello to you and to other children.
2.Listen and sign.
Hello,hello,hello! What"s your name? Hello, hello, hello!My name is Kate.My name is Kate. Hello, Kate! Hello, Kate! Hello!Hello, hello, hello! What"s your name? Hello, hello, hello!My name is Andy.My name is Andy. Hello, Andy! Hello, Andy! Hello!Hello, hello, hello! What"s your name? Hello, hello, hello!My name is Jenny.My name is Jenny. Hello, Jenny! Hello, Jenny! Hello!Hello, hello, hello! What"s your name? Hello, hello, hello!My name is Lisa.My name is Lisa. Hello, Lisa! Hello, Lisa! Hello!Hello, hello, hello! What"s your name? Hello, hello, hello!My name is Scott.My name is Scott. Hello, Scott! Hello, Scott! Hello!
[http://www.xbridge.ru/besplatnyj-anglijskij-skachat/21-free-english/detskie-anglijskie-pesenki/11-freechildrenssongs]
3.Complete the dialogue
Ex: + hello! What"s your name?
- hello!My name is …. What"s your name?
+ My name is ….
II. About me
Aim:
To teach about yourself
1.Learning to write about yourself
Cover Page"All About Me" cover page. I am __ years old.Draw the candles on the birthday cake. My birthday is in ___.Circle your birth month. I can trace my hand.Make a hand tracing.
My FamilyDraw a family portrait. Favorite foodDraw your favorite food. Favorite ToyDraw your favorite toy. Favorite Animal.Draw your favorite animal.
Favorite ColorDraw a picture using your favorite color. Wakeup TimePut the hands on the clock to show when you wake up. BedtimePut the hands on the clock to show your bedtime. Where I LiveDraw where you live and write your address.
Phone NumberColor the phone and write your phone number. 2. Complete the dialogue.
Ex: + Hello, What"s your name?
-Hello, My name is ….
+Where are you from?
- I am from Kaxakhstan.
+How are you?
III. My friend
To teach new material about friends
1.I’d like to start our lesson with a little poem. Listen to it very attentively and try to guess  its title.
“My friend”
I’ve got a friend,
We like to play.
We play together every day.
He always helps me
When I’m in need.
For he’s my friend,
Good friend indeed.
2.Complete the dialogue.
Ex: + Hello, What’s your name?
-Hello, My name is ….
+Where are you from?
- I am from Kazakhstan.
+How are you?
- Good!
+ Good bye!
3.Replay the dialog with you partner at the board.
Unit 2 (4 hours) Meet the family
My family
Aim:
To teach members of family
1. Learning new words using the song and presentation
[http://www.youtube.com/watch?v=dH5RTW0gh30]
2.Read the poem about the family. This poem can be used for gymnastics of fingers.
This is daddy,
This is mummy,
This is sister,
This is brother,
This is me, me, me,
Who is this?
And my whole family.
3.Act.

My family tree
Aim: To revise the members of family.
1.Read the poem about the family. This poem can be used for gymnastics of fingers.
This is daddy,
This is mummy,
This is sister,
This is brother,
This is me, me, me,
And my whole family.
2. Draw a family tree and present it.

It is my mother, It is my father, It is my grandmother, It is my grandfather, It is my brother, It is my sister, and I.
Unit 3 (5 hours) At home
1-2. My flat
Aim: To teach there is/are
Конструкция there is (are) указывает на наличие (или отсутствие) какого-либо предмета или лица в определенном месте. Английскому предложению с конструкцией there is (are) соответствует русское предложение, которое обычно начинается с обстоятельства места. Конструкция there is (are)  переводится словами есть, имеется, находится и т.п.
        После конструкции there is (are)  исчисляемые существительные в единственном числе употребляются с неопределенным артиклем, а исчисляемые существительные во множественном числе и неисчисляемые существительные – с местоимениями some, any.There is a telephone in that room. В той комнате есть телефон.
There are some students in the library. В библиотеке несколько студентов.
There aren’t any children in the park. В парке нет детей.
There is some tea in the box. В коробке есть немного чая.
Следует иметь в виду, что если речь идет о местоположении конкретного (известного) предмета, то конструкция there is (are)  не употребляется.
There is a newspaper on the table. На столе газета.
The newspaper is on the table. Газета на столе.
В конструкции there is (are)  there  не имеет самостоятельного значения, поэтому при переводе на английский язык русских предложений, в которых обстоятельство места выражено наречием там, необходимо в конце предложения употребить наречие there.
There are some students there. Там несколько студентов.
3.Describe you room.
III. In the living room
Aim: To teach there is/are
1.To revise there is/are


2.
What is it? Is it a living room? What is there in the living room? (Ученики рассказывают о том, что находится в этой комнате).There is a sofa, a table, a lamp, a carpet in the living room.
3. Teacher: I have a card in my hand. Will you guess what is there in the card?
Pupil 1: Is there a bed?
Teacher: No, there isn’t.
Pupil 2: Is there a chair?
Teacher: No, there isn’t.
Pupil 3: Is there a living room?
Teacher: Yes, there is. Take the card with the house, please. И так далее, пока все карточки не окажутся в руках детей.
IV. In the bed room
Now look at the picture and ask each other about the things in this room. Make up short dialogues. Begin them with  Is there...? and What is there...?
 
 -What is there in the picture?
 -There is a room in the picture.
 -Is there a sofa in the room?
 -No, there isn`t. Is there a bookcase in the room?
 -Yes,there is.
  -What is there in the bookcase?
 -There are many books in the bookcase.  И т.д.

V. Which room do you like?
Aim: To teach describe the room what do you like.
1.Example of teacher to pupils how describe the favorite room.
I like all the rooms in this flat but my favorite place is, of course, my bedroom. It’s like a small world where I keep all my textbooks, CDs, stuffed animals, dresses, magazines, posters and else. I should say that my room is not big at all, but it stores lots of my possessions. The only furniture I have there is my bed, my desk with the chair, my bookcase and my wardrobe. All my stuffed animals are placed on the bed.
2. describe your favorite room.
Unit 4(4 hours) Would you like a cup of tea?
I-II. At table
Aim: To teach Table Manners
1.
2.
3.Complete the dialogue
Ex: + hello! What"s your name?
- hello!My name is …. What do you know about Table Manners?
+ My name is ….
III. Breakfast time
Aim: To teach new material about breakfast time
1.  English meals.
 
   The usual English breakfast is rather substantial. English people eat toasts,
   marmalade, scrambled eggs, bacon and cornflakes in the morning.
   They eat cornflakes with milk. They usually eat fish and chips, meat with  
    potatoes, hamburgers for lunch. Englishmen have their dinner in the
    evening. The most important time for Englishmen is tea-time
    (at 5 o’clock). They like to drink cream tea with scones and jam.
    Teacher: Answer my questions, please!
What is the usual English breakfast?
Do they eat cornflakes with mustard or garlic?
What do they eat for lunch?
When do Englishmen have their dinner?
When do they have their tea-time?
What do they have for supper?
2. Complete the dialogue
Ex :+What time do you get up?
-At seven o’clock.What time do you have breakfast?
+At half past seven.
-What do you have for breakfast?
+I drink orange juice for breakfast.
-What time do you go to work?
+At eight o’clock.
3.

IV. Packed lunches
Aim: To revise countable and uncountable nouns
Play the game:

To write correct form

Unit 5(3 hours) Asking the way
At the bus Stop
Aim: to teach new words
Вопросительные слова where?, when?, how?
В чужой стране нужно уметь правильно соориентироваться. В этом вам помогут вопросительные слова: where? - где?            when? - когда?              how? - как?
и выражения:
how much? - сколько?        how long? - как долго?
Упражнение 1. Вставьте нужное вопросительное слово: where, when или how.
__________ is the next flight?
________ much is a single ticket?
_________ is Terminal 1?
________ long is the journey?
Предлоги on, at, to, for, in
on the right - справа
on the left - слева
at   -        l. о пространстве: у, при, в, на (at the airport)
at    -       2.0 времени: в (at eleven-thirty)
to   -            о движении к цели: к, в, на, до (the bus to Oxford, a ticket to Oxford) for   для (или не переводится); на (the stop for Oxford)
in   -            в (we’re in England)
Упражнение 3. А или an ?
The next coach is in_____ hour.
It’s_____ blue, white and yellow bus.
Here is a blue and yellow bus. Is it_____ Oxford bus?
Is it_____ long journey?
I’m_____ idiot. It’s eleven o’clock here.
Is that____ exit?
Упражнение 4. Вставьте нужный предлог: at, for, from, in, on (2 раза) или to.
Where are you_______ ?
I can’t carry it_______ the exit.
The passengers are_______ the plane.
The bus stop is_______ the right.
The ticket is_______ _ the travel bag.
This is the stop_______ Cambridge.
The next bus is               twelve o’clock.
Указательные местоимения this, that
this - это, вот. Указывает на что-то, расположенное близко к говорящему: Is this the stop for Oxford? Это остановка автобуса на Оксфорд?
that это, то, вон, там. Указывает на что-то, удаленное от говорящего: That’s the Cambridge bus. Это / Вон автобус на Кембридж.
That не всегда указывает на местоположение: это слово может указывать на что угодно, как русское местоимение «это».
That’s nine pounds. - Это будет (—это стоит) девять фунтов.
Утвердительный ответ
Простое yes в качестве утвердительного ответа звучит несколько резко, поэтому обычно говорят так: Is this the stop for Oxford? — Yes, it is.
Упражнение 5. Составьте диалог, используя следующие словосочетания.
1. thank you — excuse me — it’s over there — yes? — where’s the stop for Oxford, please?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. that’s thirteen pounds — a ticket to Heathrow, please — return — single or return?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________
Словарь
а, an — неопределенный артикльbus - автобусbus station - автовокзалchange - сдачаcoach - междугородный автобусdriver - водительEngland - Англияexcuse me - извинитеfifty - пятьдесятhalf - половинаhour - часhow - какhow long - как долгоhow much - как много, сколькоidiot - идиотin - в (в ответ на вопрос «где?»)journey - поездкаLady - ледиman - мужчинаminute - минутаnext - следующийor - илиpaper - газетаreturn - обратно; билет туда и обратноread - читатьright: on the right - справаsingle - билет в один конец, только тудаsleep - спатьstop - остановкаthere you are - вот, пожалуйстаthis - этот, эта, этоto - к, в, на, до (о движении к цели)when - когда (вопросительное слово)where - гдеwhite - белыйyellow – желтый
2.Complete the dialogue
(At the bus station)Stepan: Excuse me, where’s the Oxford bus stop?Man: It’s over there on the right.Stepan: Thank you.…Is this the stop for Oxford?Lady: Yes, it is.Stepan: Thanks. Ah, here’s the bus.Lady: That’s the Cambridge bus. The Oxford bus is blue, white and yellow.Stepan: When is the next bus to Oxford?Lady: At eleven-thirty.Stepan: Eleven-thirty? But it’s twelve o’clock… Oh, I’m an idiot — we’re in England. It’s eleven o’clock here!
In the street
Aim: to revise words
1.Read the poem
The streets go up, The streets go down, And in and out                                       About the town.
In the streetsThe buses run-Two by twoOr one by one.
Trams and cars in our town Run up and down,Run up and down.
Stop! Look at the light!First look to the left And then to the right. Stop! Look! Listen!Before you cross the street.Use your eyes, use your ears, And then use your feet.
Look to this side, Look to that side. The green says, “Go!” Now go slow! The red says, “Stop”! Now do so.
2.Read the words and make up sentences

Make up sentences
1)  Go along this street as far as Old Street
  road The Tower
  avenue Oxford Street
  lane Green Street
2)  Go straight two blocks and turn to the left.
  three   to the right.
3)  You must get off at the next stop.
    second  
    third  
    last  
4)  You must change from №17bus to №8 bus
  №34tram    №10 tram
  №98trolley-bus to  №18trolley-bus. etc
I’m a foreigner in Kostanay. Could you tell me the way  to    the cinema?
Aim: Aim: to revise words
Find the answers

2. Now we’ll repeat the safety rules.
The more we think of Safety, Of Safety, of Safety, The more we think of Safety, The Safer we’ll be.
The Safety is your friend, And Safety is my friend, The more we think of Safety, The Safer we’ll be
You should cross the street at the crossing. (only on zebras).
You should cross the street when the light is green.
We must look left when we cross the street.
You should cross the street before the tram, but behind the bus.
If traffic is coming, let it pass.
Passengers should wait for the tram on the pavement opposite the tram-stop.
Don’t play games in the street, it is very dangerous.
You should first look right when you cross the street in Great Britain.
Not to lose your hands or feetDo not play games in the street
When you cross a thoroughfareBe attentive walk with care. Look, my friends, with all your mightTo your left, then to your right.
Unit 6(5 hours) Let’s speak about everything!
1. What time is it?
Aim: To teach the time.
1.Learning the new theme.
В английском языке существуют четкие правила, позволяющие точно сказать который час. Эти правила немного отличаются от наших.К примеру, в нашем языке формат времени состоит из 24 часов и вторую половину дня после 12.00 мы говорим часто 13, 14, 15 и так далее.В английском языке есть четкое разделение времени:
До полудня (00:00 - 12:00): AM (Ante Merediem)
После полудня (12:00 - 24:00): PM (Post Merediem)
Например, табличка работы кафе может иметь вид:
Open from 7.30 am to (till) 11 pm.Открыто с 7.30 до 23.00 .
Для обозначения времени в часах и минутах в английском языке употребляются три предлога: at (в), past (после), to (до).
 
Часы разделены на две части - каждая по полчаса.
Для указания времени до половины часа включительно (минутная стрелка от 12.00 до 6.00 по циферблату) употребляется предлог PAST (после):
At ten minutes past two.Десять минут третьего (буквально: 10 минут после двух, 2:10 или 14:10).
Для указания времени после половины часа включительно (минутная стрелка от 6.00 до 12.00 по циферблату) употребляется предлог TO (до):
At ten minutes to two.Без десяти минут два или один час 50 минут (буквально: в 10 минут до двух, 1:50 или 13:50).

Существует такое понятие, как "четверть часа" - "quarter" (15 минут). Четверть может быть до получаса и после получаса и всегда употребляется с неопределенным артиклем "а". 
At a quarter to five.Без четверти пять - без пятнадцати пять (буквально: в четверть до пяти, 4:45 или 16:45). 
At a quarter past five.Пятнадцать минут шестого (буквально: четверть после пяти, 5:15 или 17:15).
 
Половина обозначается словом "half" [ˈhæf  ] (30 минут) (буква L не читается), без артикля.
At half past six.В половине седьмого (буквально: в половине после шести, 6:30 или 18:30).
At half past seven.В половине восьмого (7:30 или 19:30). 
 
Ровно любой час (без минут):
At ten o`clockДесять часов ровно.
На вопрос What time is it? - Который час? ответ начинается со слов It is...
It is six o'clock - шесть часов.
It`s 12 o'clock - 12 часов.
Примеры времени
Как сказать "в течение трех часов":
for 3 hours [fər 3 ˈæʊrz] (в слове "hours" - "h" не читается)
Как сказать "через час":
in an hour
Как сказать "через полчаса":
in half an hour [ˈɪn ˈhæf ən ˈæʊr  ] ("L" не читается)
Как сказать "через полтора часа":
in an hour and a half 
Как сказать "вовремя":
in time
 
2. What time is it? Choose the right answer.

It's half past eleven.
It's eleven o'clock.
It's twelve o'clock.

It's a quarter past six. It's five past three. It's half past four.
It's half past three. It's five past four. It's four o'clock.
It's a quarter to six. It's five to four. It's half past five.
3.1.Look at your watch and say what time is it?
2. What time do you wake up?
3. What time do you have breakfast?
4.What time do you go to school?
5.What time does your study finish?
6. What time do you go to bed?
Lesson 2. Colours
Aim: To teach colours
1.Learn colours using the song
What color is the sky?Какого цвета небо?It’s blue, it’s blue, it’s blue.Оно синее, оно синее, оно синее.The sky is blue. The sky is blue.Небо – синее. Небо – синее.
What color is the sun?Какого цвета солнце?It’s yellow, it’s yellow, it’s yellow.Оно желтое, оно желтое, оно желтое.The sun is yellow. The sky is blue.Солнце – желтое. Небо – синее.
What color is the grass?Какого цвета трава?It’s green, it’s green, it’s green.Она зеленая, она зеленая, она зеленая.The grass is green. The sun is yellow. The sky is blue.Трава – зеленая. Солнце – желтое. Небо – синее.
What color is an apple?Какого цвета яблоко?It’s red, it’s red, it’s red.Оно красное, оно красное, оно красное.An apple is red. The grass is green. The sun is yellow. The sky is blue.Яблоко – красное. Трава – зеленая. Солнце – желтое. Небо – синее.The sky is blue!Небо – синее.
[http://english4kids.russianblogger.ru/enlish-song-for-children-what-color.html]
2. Colour the picture.

1-Red 3-Dark-green 5-Orange 7-Blue
2-Green 4-Yellow 6-Brown 8-Dark-blue
Lesson 2. I can jump
Aim: To teach the modal verb can
1.Learn the modal verb Can
Modal verb Usage Example
can ability I can do several things at the same time.
when something is possible Miracles can happen.
permission You can go now.
informal requests Can you come for a minute?
Uses of "can" (negative: cannot, can't)
To talk about what you are able to do"He is so strong! He can lift that car!""She can't come before four o'clock.""Can he teach?"
To talk about a general possibility"The weather here can get really bad.""These chairs can be folded.""Such things can happen."
To say that something is allowed"He can borrow my book if he needs it.""You can't smoke in here"."You can pay with a credit card."
To make a request(this is is an informal use, "may" is the formal version)"Can you help me with my homework?""Can you make some tea?""Can you be come here, please?"
2.Learn new verbs: see, jump,walk,talk,swim,run,hear.
3.Write what Silvia can do.
Silvia can run.

4.Write what can you do and ask what can do you partner.
Lesson 4. Where is the.......?
Aim: To teach preposition
1.Learn preposition of place
Предлоги места в английском языке обозначают положение в пространстве и направление, они являются наиболее употребимыми предлогами.
В таблице ниже приведены английские предлоги места с их значениями и примерами.
Предлог Значение Пример
in - в пределах какого-либо пространства, объекта или предмета - in the kitchen (на кухне)- in London (в Лондоне)- in the book (в книге)- in the car (в машине)- in the world (в мире)
at - нахождение (у чего-либо, в, при, на, за и т.п.) - at the station (на вокзале)- at the table (за столом)- at the party (на вечере)- at the cinema (в кинотеатре)
- также может означать близость объекта(рядом с, недалеко от, и т.п.) - at the door (у двери, рядом с дверью)
on - на какой-либо поверхности, на чем-либо - the picture on the wall (картина на стене)- London lies on the Thames (Лондон расположен на Темзе)- on the table (на столе)
- для обозначения стороны (левая, правая) - on the left (слева, на левой стороне)
- на каком-либо этаже здания - on the first floor (на первом этаже)
- со словами радио, телевидение - on TV (по телевизору)- on the radio (по радио)
by, next to, beside - в непосредственной близости от кого-либо или чего-либо - Jane is standing by / next to / beside the car. (Джейн стоит рядом с машиной.)
under - расположенный под чем-либо или ниже чего-либо - the bag is under the table (сумка под столом)
below - расположенный ниже уровня чего-либо - the fish are below the surface (рыба под водой)
over - положение поверх чего-либо - put on a jacket over your shirt (надеть куртку поверх рубашки)
- движение поверх чего-либо - fly over the ocean (лететь над океаном)
- поверх и через что-либо - climb over the wall (перелезть через стену)
above - выше чего-либо - a path above the lake (тропа над озером)
across - на другой стороне или на другую сторону - swim across the river (плыть через реку)
through - проходить сквозь, входить с одной, а выходить с противоположной стороны чего-либо - drive through the tunnel (проезжать через тоннель)
to - в направлении кого-либо или чего-либо - go to the cinema (идти в кинотеатр)- go to London (ехать в Лондон)
- со словом bed (кровать) - go to bed (ложиться спать)
into - движение внутрь чего-либо - go into the house (войти в дом)
towards - идти в направлении чего-либо или кого-либо, без достижения цели - go 5 steps towards the house (пройти 5 шагов в направлении дома)
onto - движение к вершине чего-либо - jump onto the table (прыгнуть на стол)
from - исходная точка, откуда-либо - a flower from the garden (цветок из сада)
2.Learning preposition of place using the song
Where is Mr.Monkey? [Где (находится) Мистер Обезъянка?]Where is Mr.Monkey?
Is he under the Dragon? [Он (находится) под Драконом]Is he under the Dragon?
Is he on the Dragon? [Он (находится) на Драконе]Is he on the Dragon?
Is he in the Dragon? [Он (находится) в Драконе]Is he in the Dragon?
Yes, I am! Help! [Да! Помогите!]
Goodbye, Mr.Monkey. [До свидания, Мистер Обезьянка.]Goodbye, Mr.Monkey.Goodbye, Mr.Monkey.Goodbye, Mr.Monkey.
[http://english4kids.russianblogger.ru/english-4-kids-where-is-mr-monkey-prepositions-on-in-under-and-more.html]
3. Circle the pictures with preposition.

Lesson 5. When is your birthday?
Aim: To teach ordinal numbers and month of the year.
1.Learn ordinal numbers
Порядковые числительные в английском языке:Для обсуждения дат, дней рождения, напимер, мы используем порядковые числительные. Как и в русском языке, за небольшим исключением, они образуются от количественных числительных. В английском языке для образования порядковых числительных используется суффикс -th.Исключения: первый (first), второй (second) и третий (third).
Количественное числительное Порядковое числительное
one first
two second
three third
four fourth
five fifth
six sixth
seven seventh
eight eighth
nine ninth
ten tenth
Ordinal Numbers from 1 through 31
1 st first 11 th eleventh 21 st twenty-first 31 st thirty-first
2 nd second 12 th twelfth 22 nd twenty-second
3 rd third 13 th thirteenth 23 rd twenty-third
4 th fourth 14 th fourteenth 24 th twenty-fourth
5 th fifth 15 th fifteenth 25 th twenty-fifth
6 th sixth 16 th sixteenth 26 th twenty-sixth
7 th seventh 17 th seventeenth 27 th twenty-seventh
8 th eighth 18 th eighteenth 28 th twenty-eighth
9 th ninth 19 th nineteenth 29 th twenty-ninth
10 th tenth 20 th twentieth 30 th thirtieth
                  2.Learn month of the year.

3. Learn month of the year using the song.
When’s your birthday,when is it?When’s your birthday,when is it?
Is it in January?- No, it isn’t.
Is it in February?- No, it isn’t.
Is it in March?- Yes, it is.My birthday’s on March the tenth.
When’s your birthday,when is it?When’s your birthday,when is it?
Is it in April?- No, it isn’t.
Is it in May?- No, it isn’t.
Is it in June?- Yes, it is.My birthday’s today.
[http://english4kids.russianblogger.ru/gogo-loves-english-gogo-33-when-is-your-birthday.html]
4.Say
-What ordinal month is December?
- What ordinal month is January?
- What ordinal month is February?
- What ordinal month is March?
- What ordinal month is April?
- What ordinal month is May?
- What ordinal month is June?
- What ordinal month is Jule?
- What ordinal month is August?
- What ordinal month is September?
- What ordinal month is October?
- What ordinal month is November?
5.Complete the dialog.
+ When is your birthday?
- It is on the 5-th of January.
Unit 7(2 hours) Animals
I. Domestic animals
Aim: to teach new words
1

2.Find the words

II. In the zoo
Aim: to teach new words

Unit 8 (3 hours) At school
1. A typical day at school
Aim:To teach the present simple tense.
Form
verb (+ s in third person singular of most verbs - see additional points below)
Meaning
We use present simple to talk about permanent situations.
She doesn't speak English.
Water boils at 100 degrees Celsius.
We use present simple to talk about things that happen repeatedly.
I go to school every day.
Jack sometimes plays tennis.
We use present simple to ask for and give instructions.
How do I get to the bathroom?You go up the stairs and turn right.
We use present simple in narrative (to tell stories).
At the start of the film a big spaceship comes to Earth and lands in LA. Then the aliens eat all the people.
We use present simple to talk about future scheduled events.
The meeting starts at 10am.
The train leaves at 7.32pm.
We use present simple in certain introductory expressions.
I hear you went on holiday to Spain this summer.
I gather you're leaving the company.
We use present simple to do things by using some special verbs (for example: promise, advise, suggest, apologise, insist, agree, swear).
I promise I'll never do it again.
I advise you to think carefully before you do that.
2. Classes
Aim: to revise words
1Which of the following school subjects do you like or hate
Literature
Mathematics
History
Natural history
English
Art
Music
Labor training
2. Which of the following activities do you like or hate?
To take part in the concerts
To draw pictures and posters
To learn and sing the song
To dance
To solve sum
To translate texts from English into Russian
To play basketball
To play volleyball
To read books
To write a composition
3. What do you think about your school subjects?
 
EnglishHistoryMathematicsPhysicsBiologyRussianBashkirChemistryGeography IS interesting
easy
Boring
Exciting
difficult
3.More about school
Aim: to revise words
1– Look at this task. Name the words
T I M E T A B L E B L A C K B O A R D
R U R U L L E R S
C B D C
K O R U B B E R H
S O S O
A K K O
C P E N C I L L
K 2 Try to retell this classroom. This table will help you.

3. Now let’s find out the most popular and less popular subject.
What is your favourite subject?What are your favourite subjects?
Subjects Kate Sasha Olga Lena Max Tanya
Russian            
Literature            
Maths            
English            
Music            
History            
Handicraft            
… is the most popular subject.… is less popular subject.
Unit 9 (3 hours) Sports and hobbies
My hobby
Aim: to teach new words and grammar material

2.Danny likes to play football.
Aim: to teach new words and grammar material

2.  Make up and act a dialogue:
1. I won the competitions of the young musicians.
Sorry! I am late for my lesson.
Good - bye! 1.Hi, Mike!
2. Hello, Jane! 2. I go in for painting.
I like to draw very much.
And what about you?
3. You know I have ability in music.
I try hard and play piano every day. 3. What are your achievements?
4. What are you good at? 4. Good - bye!
3.Guess the crossword

How do you spend your free time?
Aim:to teach new words and grammar material
1.  Now look at the following list of leisure activities.
Doing a sport Going to the theatre
Going round a market Going to a rock concert
Going to an opera Reading a book
Growing flowers Visiting an art gallery
Visiting a museum Going to a disco club
Playing the guitar Fishing
Having a picnic Rollerblading
Horse riding Cycling
2 '
My holiday was relaxing. I felt really relaxed.'
Few, but common, adjectives end in either -ed or -ing:
worried/worrying, interested/interesting, excited/exciting
'-ed' adjectives
Adjectives that end in -ed are used to describe how people feel:'He was surprised to find that he had been upgraded to first class.''I was confused by the findings of the report.''She felt tired after working hard all day.'
 '-ing' adjectives
Adjectives that end in -ing are used to describe things and situations. Compare these example sentences to the ones above:'Being upgraded to first class is surprising.'The findings of this report are confusing.''Working hard all day is tiring.'
 example table:
 
-ed and -ing adjectives tables
Feel '-ed' describe '-ing'
annoyed annoying
bored boring
confused confusing
depressed depressing
excited exciting
frustrated frustrating
frightened frightening
satisfied satisfying
shocked shocking
Unit 10 (2 hours) A wonderful future
1. I speak three languages: Kazakh, Russian and English
Aim:to teach using in oral speech learned grammar and words
1.Describe Island

2. Describe your house on the Island
2. I want to be a doctor
Aim:To revise professions using the phrase I want to be…
1. Revise professions using riddles.
1.Who cooks dishes?
2. Who brings the letters?
3. Who heals people?
4.Who teachers pupils ?
2.Guess the crossword
3.Complete the dialogue
Ex: +I want to be a doctor. What about you?
-What do you want to be?
Jacob
Emma Olivia Sarah Nicholas
a bus driver a nurse a doctor a cooker a lawyer a vet a teacher 4. Talk to other friends.Find out who wants to be a bus driver, a nurse, a doctor, a cooker, a lawyer ,a vet, a teacher.
Tell your teacher that _____________________ wants to be a …..
ГУ «Средняя школа №19 отдела образования акимата города Костаная»
Факультативный курс
по английскому языку
для учащихся 3-4 классов
«Happy English»
(материалы для учащихся 3-4 класса)

Составитель:
Беловец Яна Александровна
учитель английского языка
г. Костанай
2014 год
Unit 1 (3 hours) Hello, English!
I.Greetings
Aim: To teach hello
1 .Прописать и перевести:
Hello …………………………………………………………………………………………….
Hi ……………………………………………………………………………………………….. Good morning .................................................................................................................................
2.Вставь пропущенное слово:

II. About me
Aim:To teach about yourself
1.Вставь пропущенные слова:
a) Hello!My name is …………………………….
b) I am ……………….. years old
c) My birthday is in ………………………………..
d) My favorite toy is ………………………………….
e) My phone number is ………………………………….
2.Соедини слова с персонажем, который их произносит.

III. My friend
To teach new material about friends
1.Покажи линиями соответствие.

2.Нарисуй своего друга и напиши по-английски: «это мой друг»

Unit 2 (4 hours) Meet the family
I.My family
Aim: To teach members of family
1.Это семья Софи, проставь цифры и напиши предложения по образцу.

2. My family tree
Aim: To revise the members of family.

Unit 3 (5 hours) At home
1-2. My flat
1.Составь и запиши вопросы по образцу.

2.Кто здесь живет?
Mr Wolf, Willow, Red Riding Hood, Cinderella

III. In the living room
Aim: To teach there is/are
1.Сделай подписи по образцу.

Unit 4(4 hours) Would you like a cup of tea?
I-II. At table
Aim: To teach Table Manners
1.Сделай подписи к рисункам

2.Найди в цепочке 10 названий продуктов и выпиши их.

Unit 5(3 hours) Asking the way
At the bus Stop
Aim: to teach new words
1.Посмотри на план деревни и впиши нужные буквы.

2.Составь предложения
1)  Go along this street as far as Old Street
  road The Tower
  avenue Oxford Street
  lane Green Street
2)  Go straight two blocks and turn to the left.
  three   to the right.
I’m a foreigner in Kostanay. Could you tell me the way  to    the cinema?
Aim: Aim: to revise words
1.Куда они направляются? Посмотри и ответь.

Unit 6(5 hours) Let’s speak about everything!
1. What time is it?
Aim: To teach the time.
1.Написать время и уметь сказать по-английски

Lesson 2. Colours
Aim: To teach colours
1.Раскрась рисунок и напиши еще четыре предложения по образцу.


Lesson 4. Where is the.......?
Aim: To teach preposition
1.Найди предлоги в предложениях и выпиши их и переведи.

Lesson 5. When is your birthday?
Aim: To teach ordinal numbers and month of the year.
1.Найди в квадрате названия чисел. Выпиши их.

2.Кому сколько лет? Проследи, куда ведут линии, и ответь.

Unit 7(2 hours) Animals
I. Domestic animals
Aim: to teach new words
1.Отметь животных на рисунках. Найди еще три отличия между ними.

2.Напиши предложения с likes и doesn’t like.

Unit 8 (3 hours) At school
1. A typical day at school
Aim:To teach the present simple tense.
Отгадай кроссворд.

Unit 9 (3 hours) Sports and hobbies
My hobby
Aim: to teach new words and grammar material
Соотнеси картинку и слово


1. golf 2. gymnastics 3. parachuting 4. skate
5. karate 6.volleyball 7. boxing 8. archery
9. running 10. Canoe 11. cycling 12. soccer
13. rugby 14. swimming 15. table tennis 16. water polo
17. weight Lifting 18. windsurfing 19. long jump 20. fencing
21. baseball 22.basketball 23. tennis 24. bowling 25. horse Racing 26. badminton 27. hockey 28. skiing
29. parachuting 30. motorcycle Racing
Unit 10 (2 hours) A wonderful future
1. I speak three languages: Kazakh, Russian and English
Aim:to teach using in oral speech learned grammar and words
1.Вставь необходимый глагол (can/ can’t)