Разработка открытого урока по английскому языку Heroes of the Great Patriotic War 
 конспект     открытого урока  
Тема: Герои  Великой  Отечественной  войны.
Heroes  of  the  Great  Patriotic  War.
Цель: Научить  учащихся  использовать  английский  язык  в  виде                  инструмента  общения  в  диалоге  культур  современного  мира.
Задачи: 1.Совершенствовать умения и навыки аудирования, чтения, говорения.
               2.Развивать  речь  на  основе  восприятия  новой  лексики,  умение  
               наблюдать, работать над  развитием иноязычных филологических 
               навыков.
               3.Воспитывать  трепетное  отношение  к  историческим  событиям,  
               связанным с Великой Отечественной войной  и  нести  ответственность
               перед  будущим.
               4.Развитие  патриотизма  у  школьников,  осознание  значения  
               взаимосвязи  истории  и  современной  жизни,  пробуждение  интереса                  
               к  истории.
Методические  принципы:  коммуникативная  направленность,  дифференцированное  и  интегрированное  обучение  всем  аспектам  языка  и  видам  речевой  деятельности;  обеспечение  вариативно-избирательного  подхода  к  использованию  языка  на  уроке  и  возможность  проведения  занятий  в  группе  с  разным  уровнем  языковой  подготовки  учащихся.
Классификационные  параметры  урока:
По  уровню  применения:  общепедагогический.
По  философской  основе:  гуманистический.
По  ориентации  на  личностные  структуры:  информационный.
По  характеру  содержания: обучающе-воспитательный, общеобразователный.
По  типу  управления:  вся  группа,  индивидуально.
По  ориентационным  факторам:  традиционный  классно-урочный,  академический  с  элементами  дифференциации  и  индивидуализации.
По  подходу  к  ребёнку:  сотрудничество,  партнёрство.
По  преобладающему  методу:  объяснительно-иллюстративный,  наглядный.
По  направлению  модернизации:  эффективность  организации  и  управления  учебным  процессом.
По  категории  обучающихся:  массовый.
Концептуальные  положения  урока:
1.Личностный  подход  в  процессе  обучения.
2.Успех – главное  условие  развития  детей  в  обучении.
3.Комфортность  в  классе:  доброжелательность,  взаимопомощь,  ребёнок,  у  
   которого  что-то  не  получается,  не  чувствует  себя  ущербно,  не  стесняется
   отвечать,  не  боится  ошибиться.
4.Последовательность,  системность  содержания  учебного  материала.
Учебные  пособия:  иллюстрации  к  теме:  «Великая  Отечественная  война»,
  раздаточный  материал, видео- и аудиоматериал.
План  урока:
1.Приветствие.  Организационный  момент.
Greeting.  Organization  moment.
2.Представление  темы  и  целей  урока.                                                             Presentation:  Heroes  of  The  Great  Patriotic  War.
3.Погружение  в  урок.  Фонетическая  разминка  (Песня  «Солнечный  круг»   на  английском  языке.)                                                                                Warm  up  activity,  a  song  “May  There  Always  Be Sunshine!”
4.Слово  учителя  о  Великой  Отечественной  войне.                                            Teacher`s  word  about  the  Great  Patriotic  War.
5.Введение  нового  лексического  материала.                                                       Presentation  of  new  lexical  material.
6.Физ.минутка.                                                                                                               Physical  exercises.
7.Работа  с  текстом:  «Воздушный  бой  Мересьева.»                                            Work  with  the  text: “Meresyev`s  Air  Combat.”
8.Закрепление  нового  материала.                                                                               Production: Communicative  work.
9.Подведение  итогов  урока.                                                                                       Summarizing.
10.Результаты  урока.                                                                                                       Results  of  the  lesson.
11.Оценки  за  урок.                                                                                                       Marks  for  the  lesson.
12.Стихотворение  «Желание  ребёнка.»                                                                           A  Poem  “A  Child`s  Wish.”
Ход  урока:
1.Приветствие.  Организационный  момент.
T: Good  morning!
T. I  am  so  glad  to  see  you.
б) Беседа  о  погоде  и  настроении.
   T: Look  through  the  window,  please.  What  do  you  see  there?
       What  is  the  weather  like  today?
   S1: It  is  very  frosty  today.
   S2: It  isn’t  windy.
   S3: The  weather  is  very  cold  today.
   T: The  weather  is  getting  colder  day  by  day, and what do you think about it?
   S1: I think you are right.
   S2: So am I.
2.Представление  темы  и  целей  урока.  
T: The  theme  of  our  today’s  lesson  is “Heroes  of  The  Great  Patriotic  War”.
Let’s listen to the song “May there always be sunshine.”
3.Погружение  в  урок.  Фонетическая  разминка.
“May there always be sunshine”
      Bright  blue  the  sky,
      Sun  up  on  
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·4.Слово  учителя  о  Великой  Отечественной  войне.
 The  Great  Patriotic  War  began  in  June,  1941.  The  people  had  to  fight  
  against  the  fascists  from  the  White  Sea  in  the  north  to  the  Black  Sea  in  the 
  south.  They  defended  
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·Введение  нового  лексического  материала.
   Now  let’s  pronounce   the  words  and  phrases  concerning   this  theme.       
1.enemy - враг
2.approach - приближаться
3.German  ace – немецкий  ас
4.charge - нападать
5.head-on  attack – лобовая  атака
6.instant - мгновение
7.nervous  strain – нервное  напряжение
8.fighter - истребитель
9.at  full  combat  speed – на  полной  боевой  скорости
10.confront –встретиться  лицом  к  лицу
11.black  dots - чёрные  точки
12.gun - оружие
13.collide - сталкиваться
14.split - разбиваться
15.will-power - сила  воли
16.for  the  sake  of  victory - ради  победы
17.hurricane - взрыв
18.hurtle - просвистеть
19.tear  through  the  air - пробить  воздух
6.Физ. минутка.
     Stand  up,  hands  up,
     Hands  down,  hands  on  hips,
     Sit  down.
     Hands  to  the  sides.
     Bend  left,  bend  right.
     One,  two,  three – hop.
     One,  two,  three – stop.
     Stand  still.
7.Работа  с  текстом: «Воздушный  бой  Мересьева»
          a)Listening  to  the  text
          b)Reading  aloud
     Meresyev  turned  to  face  the  enemy.
     The  “Lavochkin-5”  and  the  “Fokke-Wolf-190”  were  fast  planes.  They  approached  each  other  at  lightning  speed.  Alexei  Meresyev  and  the  unknown
German  ace  of  the  famous  Richthofen  Division  charged  each  other  head  on.
A  head-on  attack  lasts  an  instant,  even  less  than  what  it  takes  an  experienced  smoker  to  light  a  cigarette.  But  that  instant  creates  such  a  nervous  strain,  puts  all  the  airman’s  nerves  to  such  a  test  as  a  fighter  on  the  ground  is  not  subjected  to  even  in  the  course  of  a  whole  day’s  battle.
     Picture  yourself  in  one  of  the  two  fast  fighters  charging  at  each  other  at  full  combat  speed.  The  enemy  plane  grows  in  size  before  your  very  eyes.  Suddenly  it  confronts  you  in  all  its  details:  wings,  the  glistening  circle  of  the  revolving  propeller,  the  black  dots  that  are  its  guns.  In  another  instant  the  planes  will  collide  and  split  into  so  many  fragments  that  it  will  be  impossible  to  sort  the  remains  of  the  pilot  from  the  remains  of  the  machine.  Not  only  the  pilot’s  will-power,  but  also  all  his  moral  fibre,  is  put  to  the  test  in  that  instant.  The  weak-nerved  will  not  stand  the  strain.  A  man  not  prepared  to  die  for  the  victory  will  instinctively  pull  the  stick  and  leap  over  the  deadly  hurricane  sweeping  towards  him;  and  in  the  next  instant  his  machine  will  be  hurtling  to  the  ground  with  a  ripped  underside  or  a  hacked-off  wing.  Nothing  can  save  him.  Experienced  airmen  know  this  perfectly  well,  and  only  the  bravest  dare  to  make  a  head-on  attack.
     The  planes  tore  through  the  air.
8. Закрепление  нового  материала.
 Find  out  and  read the  sentences  with  words  and  expressions  from  the  text. 
Try to translate these sentences.
9. Подведение  итогов  урока.
   Answer  these  questions,  please.
1.When did the Great Patriotic war begin?                                                                             2.What  shouldn’t  people  forget?
3.What  must  people  remember?                                                                                            4.Did  you  meet any veterans ? 
5.When did the Great Patriotic war end?                                                                             
10.Результаты  урока. 
I’ d like to listen your opinion about our lesson. I suppose these theme is very important for you.
1.When did the Great Patriotic war begin?  
The Great Patriotic war began on the 21st of June in 1941.
2.What  shouldn’t  people  forget?
Our people shouldn’t forget this event in the history of our country.
3.What  must  people  remember?
People must remember about the courage of our soldiers, who defended
 their motherland.  
 4.Did  you  meet any veterans ? 
Yes, I did.  Many  veterans  lived  in  our  village, but  nowadays  we have no one.
5.When did the Great Patriotic war end?   
The Great Patriotic war ended  on the 9th of May in 1945.                                                                           
11.Стихотворение  «Желание  ребёнка.»
	I  want  to  live
	And  not  to  die!
	I  want  to  laugh
	And  not  to  cry.
		I  want  to  feel
		The  summer  sun.
		I  want  to  sing
		When  life  is  fun.
	I  want  to  fly
	Into  the  blue.
	I  want  to  swim
	As  fishes  do.
		I  want  to  stretch  out
		Friendly  hands
		To  all  the  young
		Of  other  lands.
	I  want  to  fight
	For  what  is  right.
	I  want  to  love,
	I  want  to  mate.
	No  atom  bomb
	Annihilate  
	My  shining  world.
		I  want  to  laugh
		And  not  to  cry!
		I  want  to  live
		And  not  to  die!
12.Оценки  за  урок.
Thank  you  for  the  lesson.  It  is  over.
Good-bye!
План – конспект     открытого урока  
        Тема:      « Герои 
                    Великой
                    Отечественной  войны»
[ Cкачайте файл, чтобы посмотреть картинку ]
Выполнила: 
учитель английского языка
Абраменко Т. А.
Зелёный Бор - 2015