В день по яблоку и доктор не понадобится


План-конспект урока английского языка по теме: "An Apple a Day Isn't Enough" ("Здоровый образ жизни" по программе В.П. Кузовлева). 9-й класс
Соломатова Ольга Григорьевна, учитель английского языка
Разделы: Иностранные языки

Цели урока
Образовательные:
1. Совершенствование речевых навыков и умений.
а) Развитие и совершенствование навыков диалогической речи (умение вести диалог-расспрос, диалог-обмен мнениями, умение запросить дополнительную информацию о себе).
б) Совершенствование навыков монологической речи, умение высказываться логично и связно, продуктивно, умение анализировать и выражать свое мнение, описывать происходящие события.
2. Развитие навыков чтения с выборочным извлечением нужной информации.
3. Совершенствование навыков аудирования (аудирование с полным пониманием (listening for detail).
Развивающие:
Учить логически мыслить, излагать, обобщать, сравнивать, анализировать, воображать;
Развитие личностной активности (перенос учебного материала на личность учащихся);
Развитие умения работать в парах;
Развитие учения воображать, драматизировать.
Воспитательные:
Воспитание отрицательного отношения к вредным для здоровья привычкам;
Воспитание положительного, уважительного, толерантного отношения к Британской культуре и осознание своей культуры, правил поведения.
Познавательные:
Знакомство учащихся с некоторыми факторами, касающимися здорового образа жизни людей в Великобритании и России, их отношении к полезным и вредным для здоровья привычкам.
Оснащение: Word-web chart (Ключевое слово “Health”; Факторы, влияющие на здоровье: хор. и плохие привычки, пища, которую мы едим, регулярность в жизни, активная деят-ть, средства по уходу за собой, медицина, влияние окружающей среды); карточки со словами и фразами; аудиозаписи песни и текста; плакаты против губительных для здоровья привычек (табакокурения, алкоголизма, наркомании); афиша; выставка восковых фигур “На грани…”, посвященная теме “Нет наркотикам”; текст “The luncheon” (Sоmerset Maugham); вопросы к тексту; четыре картинки к ролевой игре “Регулярность в жизни способствует здоровью”; необходимое оснащение (медицинские предметы) для ролевой игры; карточки-опоры для ролевой игры — 2 шт.; карточка ролевая — 1 шт.; карточки для работы в парах — 9 шт.; проект “An average student”, таблица; проект “What measures should be taken to be healthy in our school”, 8 картинок к проекту, круговая диаграмма.
Ход урока
I. Начало урока. Приветствие. Сообщение учителем целей и задач урока.
T. Good morning!I’m glad to see you! Are you in a good mood?
How do you start your morning?
Предполагаемые ответы уч-ся
In the morning I usually do exercises.
My morning begins with a shower.
My morning begins with a cup of tea; a glass of juice and so on.T: Our lesson is devoted to health.
The topic is “An apple a day isn’t enough”
Today we are going to discuss some health problems.
II. Работа с лексическим значением слов (объяснить значение слов по-английски).
Ta Cl.
T: Try to explain the meaning of these words and expressions. (см. Приложение 1).
T: Well done! Thank you!
III. Заполнение таблицы и обсуждение некоторых факторов, влияющих на здоровье.
T: Health depends of several factors.

1). Обсуждение полезных и вредных для здоровья привычек.
T: Speaking about healthy life, we realize some people care about their health (they have good health habits), others don’t (they have bad health habits).
T: What good health habits do people have?
Предполагаемые ответы уч-ся.
People with good habits follow well-balanced diet, eat wholemeal bread, high fiber food, low fat food, vegetables and fruit, which are rich in vitamins and minerals.
People exercise every day, go in for sport, try to have regular rest and avoid sleeping too much or too little.
T: What bad health habits do people have?
Предполагаемые ответы уч-ся.
It’s bad for health sleeping too much or too little. Snacking or skipping regular meals lead to stomach disease.
Eating high fat food, overeating lead to obesity.
Eating too much sweets leads to obesity, teeth disease.
Physical inactivity is a bad habit too.
It’s bad for health when a person smokes or drinks alcohol.
Taking drugs is harmful for teenagers and grown-ups.
T: These bad habits are really deadly.
T: What measures should be taken against bad health habits?
Предполагаемые ответы:
It’s necessary to think about your health. You should eat low-fat food and more fiber. You should exercise more not to be fat. You should follow well-balanced diet. Go to bed in time and get up early. You should avoid gaining weight cutting out snacks. Eat less of everything. Don’t eat at night.
2). Аудирование.
Ex 4 3)b) p106 (см. Приложение 2).
T: What measures should be taken against smoking?
Listen to what measures are taken against smoking in G.B.
: What measures are taken against smoking in G.B.?
Предполагаемые ответы:
P1: Smoking is banned in public places. Cigarette advertising is band on television and radio.
T: I would like to add some firms don’t employ people who are smokers.
T: What is the situation in our country?
Предполагаемые ответы:
People don’t smoke in public places, there are official warning on all cigarette packers too.
Cigarette advertising is banned on television and radio too.
T: But unfortunately, a lot of teenagers have been smoking when they are at the age of 13 or 14.
Do you know why?
Предполагаемые ответы:
Maybe, some of them start smoking because they think it’s “cool”, others don’t think it is harmful.
T: What diseases can smoking cause?
Предполагаемые ответы:
Smoking causes a number of heart lung diseases such as pneumonia, cough, cancer.
Smoking harmfully effects to teenagers and people around them.
T: About 70% of teenagers are smokers.
: Go to the blackboard and read a poster.
P1 (зачитывает информацию о вреде курения).
T: Say “no” to smoking.
3). T: Another serious problem is drinking alcohol.
T: What’s your attitude towards this bad habit?
Предполагаемые ответы:
Drinking alcohol affects your social control and your knowledge, cause a lot of serious diseases, such as heart disease, brain disease, headache.
T: P2 go to the blackboard and read a poster. (зачитывает информацию о вреде алкоголя)
T: Say “no” to drinking alcohol.
T: Taking drugs is dangerous for people’s health.
, go to the blackboard and read the information.
(зачитывает информацию о вреде наркотиков).
T: Two weeks ago we visited the museum in the town of Abakan.
There was a new exhibition of wax figures devoted to the problems of drugs.
tell us some words about it. (см. Приложение 3).
T: What did they have in common?
P2: Using drugs.
4). T: Let’s say “no” to taking drugs and sing a song.
P1 P2 исполняют песню под музыкальную фонограмму. (см. Приложение 4).
P1 Freddy Mercury couldn’t give up using drugs. As a result he got AIDS. He knew he would die. At his last concert he sang a song “The show must go on”
IV. Проектная работа.
Обсуждение среднего ученика нашего класса.
Правильный ли образ жизни он ведет? (Приложение 5).
P1 рассказывает по таблице анализ своей работы, делает выводы и задает вопросы уч-ся.
V. Развитие навыков диалогической речи.
Обсуждение фактора, влияющего на здоровье человека: пища, которую мы едим.
1). диалог-расспрос. (Приложение 6).
(Приложение 7).
T: Our health depends on the foods we eat. Each country has its own eating habits.
2). Listen to the dialogues to see which food is better.
(Обсуждение диалога).
T: Which national food is better?
Предполагаемый ответ:
I think, Russian and English food is nice, but it’s quite different. I think it’s necessary to follow well-balanced diet.
T: What is a well-balanced diet?
Предполагаемый ответ:
It is food contains proteins, carbohydrates, fats, vitamins and minerals.
T: Schoolchildren need …. Calories a day.
T: What kind of food should be used by teenagers?
They often eat unhealthy food as well.
What is useful for their health?
Предполагаемый ответ:
Food, which is rich in vitamins and minerals.
Vegetables and fruit are good for their health.
T: What products are rich in vitamins?
Предполагаемый ответ:
Fish, eggs, poultry, meat, cottage cheese are rich in proteins.
T: What food gives us energy?
Предполагаемый ответ:
Fats, oil, carbohydrates give us energy but they should be used in small quantities
T: Teenagers in Britain also think about what they eat.
T: What do they do in order to stay healthy?
Предполагаемый ответ:
In order to stay healthy they have personal healthy living guides. They learn how to follow well-balanced diet.
T: Do all people keep well-balanced diet?
Предполагаемый ответ:
Of course, not.
T: As Jerome K. Jerome said “We are the slaves of our stomach”
Food influences our mind and our behaviour.
A lot of examples are given in literature.
VI. Развитие навыков чтения. (Reading for gist).
Задание: Прочитать текст и ответить на вопросы.
T: Look through the story “The luncheon” by Somerset Maugham and be ready to answer the questions.
Questions: (Приложение 8).
VII. Диалогическая речь.
Обсуждение фактора, от которого зависит наше здоровье через диалогическую речь “Средства по уходу за собой”
Диалог – отстаивание своего мнения. (Приложение 9).
T: People usually pay much attention to their appearance. A lot of health care products help us look great.

T: Now you see it’s not easy to be a healthy person.
VIII. Ролевая игра. Часть I.
Обсуждение фактора “Regularity in life” через ролевую игру.
T: Regularity in life promotes your health.
Let’s play role game.
The task is to describe some pictures. (Приложение 10).
T: Look at the first picture. (вывесить на доску).
P1 is ready to “sound” it.
Listen to him very attentively and then your task will be to complete the story! (Приложение 11).
T: These two pictures I’ll give to P2
T: In our role game P2 will take the part of a doctor.
I’ll give you two cards: a role card and a cue card with words and expressions. I’ll give you all the necessary equipment.
T: The last picture I’m going to give to Mr. Michael Rich.
T: Your time is 2 or 3 minutes.
IX. Работа по карточкам.
Обсуждение факторов, влияющих на здоровье человека, это “медицина” и “влияние окружающей среды”. (Работа в парах).
T: As for the other students I want you to talk about medicine and environmental influence in pairs with one person asking the question and the other answering them.
T: Ask you classmates for a more focused information.
Запросите более подробную информацию, покажите, что вы интересуетесь.
T: I’ll give you 2 or 3 minutes for preparation! (Приложение 12).
X. Ролевая игра. Часть II.
T: If you are ready, we’ll begin.
P2 is acting the role of a doctor. Пользуясь карточкой – опорой и картинками (вывешиваем картинки на доску).
Предполагаемый ответ:
Mr. Michael, come here, please.
I’m your doctor.
Well, what’s the trouble?
Let me examine you!
Show me your tongue!
Well, I’d like to examine your heart and lungs.
Your heart and lungs are not so bad.
What about your pulse?
Oh, you have high blood pressure.
Have you got a headache?
I don’t find anything seriously wrong with you!
I think your way of life is unhealthy and it causes a stress.
If you don’t take care of yourself, you may have a nervous breakdown.
So I advise you to stop worrying, have regular meal, give up smoking, take a rest somewhere.
(Thank you, doctor).
P1 (озвучивает последнюю картинку). P1 is acting the role of a businessman.
I follow doctor’s advice and now I’m on a beautiful island in the Mediterranean Sea.
But there are so many things to do!
Oh…. ! no……! I’ll be soon!
T: As for P1, your acting was great.
T: Multitasking is a bad thing for him. It makes him stressful! He couldn’t relax even having a rest
Regularity in life is necessary for him.
XI. Защита проекта.
“What measures should be taken in our school?” (Приложение 13, Приложение 14).
Какие меры применяются по охране здорового образа жизни в нашей школе?
Проект сопровождается картинками, затрагивающими основные моменты по охране здорового образа жизни в нашей школе.
XII. Заключительный этап урока.
Подведение итогов урока .
Оценки за урок (прокомментировать).
T: Well done! Thank you for the work you have done.
Фотографии (Приложение 15).
“An Apple A Day Isn’t Enough”.